Monday, April 29, 2013

Nama-nama yang dilarang dalam Islam

Bismillah.
Dulu saya suka pada nama Balqis. Tp sy tak lah bercadang nk letak pada anak sy sebab sy dari bujang lg sy menanam niat mahu namakan salah seorang anak sy dengan nama Aishah (dh tercapai tapi bila dpt anak pempuan, tetiba mcm nak jugak letak Ayra sebelum ada sedara dekat pakai nama ni,,hahaha maklumlah bersalin bukan setiap bulan, dua-tiga tahun sekali kot ) mengenai nama-nama yang pernah disebut oleh Ust. Sharhan (bekas pelajar umi saya ms zaman sekolahnya) Ust sharhan ni org kelantan. ayah saya kata seeloknya jgn letak nama mcm balqis, najwa dan beberapa nama seperti di bawah ni ,,sebenarnya tidaklah salah letak nama najwa, balqis, haikal ni tp yelah ustaz kata jin gemarkan nama begini..

petikan dari facebook..........WAJIB BACA..........

Bismillahirrahmanirrahim..

[Gabungan Nama]

Memang ramai yang suka menggabungkan nama suami dan isteri tetapi adakah ia menghasilkan makna yang baik? Ketahuilah nama juga merupakan gambaran bagi sifat, gaya hidup dan pemikiran kedua ibu bapa seseorang.

Nama seperti Rozana, Suzana atau yang menggunakan nama ‘zana’, bunyinya sedap sekali tapi maknanya ‘berzina’ atau pun nama ‘wati’ yang bererti ‘bersetubuh’. Jadi elakkanlah menggunakan nama-nama tersebut.

Di dalam perawatan Islam juga terdapat beberapa nama yang sebaiknya dielakkan untuk diberikan kepada putera-puteri anda kerana maknanya yang tidak elok, buruk dan boleh mendatangkan masalah di kemudian hari. Hindarilah agar tidak bertembung dengan nama-nama jin. Contohnya;

1. Balqis – ketua jin

2. Qistina/Kistina – penghulu jin

3. Najwa – bisikan

4. Zaqwan/Zaquan – anak jin

5. Haikal/Haiqal – tengkorak

6. Badrisha/Badlisha/Herisha

Anak-anak ini bermungkinan akan menimbulkan banyak masalah, seperti sering sakit, berpenyakit ‘berat’ dan kronik, degil, kerap menangis, memberontak, hiperaktif dan sebagainya.

________________________________________________________________

[Nama-Nama Yang Dilarang Dalam Islam]

Berikut adalah sebahagian daripada nama-nama lain dalam Islam yang harus dielakkan dan dihindari bagi menamakan bayi anda:

A
Abiqah Hamba yang lari dari tuannya
Abkam Tidak celik, buta
Afinah Yang bodoh
Amah Hamba suruhan perempuan
Asiah Wanita yang derhaka
Asyar Paling jahat
Asyirah Yang tidak bersyukur atas nikmat
Aznie Aku berzina
B
Baghiah Yang zalim, jahat
Bahimah Binatang
Bakiah Yang menangis, merengek
Balidah Yang bodoh, bebal
Baqarah Lembu Betina
Batilah Yang batil, tidak benar
D
Dabbah Binatang
Dahisyah Goncang, stress
Dahriyah Yang mempercayai alam wujud dengan sendirinya
Dami’ah Yang mengalir air matanya
Daniyah Yang lemah dan hina
Darakah Kedudukan yang rendah
F
Faji’ah Kecelakaan
Fajirah Yang jahat, yang berdosa
Fasidah Yang rosak, yang binasa
Fasiqah Yang jahat, si fasik
Fasyilah Gagal, kalah
G
Ghafilah Yang lalai, yang leka
Ghaibah Hilang
Ghailah Kecelakaan, bencana
Ghamitah Yang tidak mensyukuri nikmat
Ghasibah Perampas, perompak
Ghawiah Yang sesat, yang mengikut hawa nafsu
H
Haqidah Yang dengki
Hasidah Yang hasad
Hazinah Yang sedih
Huzn Kesedihan
J
Jafiah Yang tidak suka berkawan
Jariah Hamba suruhan perempuan
K
Kafirah Yang kafir, yang ingkar
Kaibah Yang sedih
Kamidah Yang hiba, yang sangat berduka
Kazibah Pendusta, pembohong
Khabithah Yang jahat, yang keji
Khali’ah Yang tidak segan silu, mengikut hawa nafsu
Khamrah Arak
Khasirah Yang rugi
Khati’ah Yang bersalah, yang berdosa
L
Laghiah Sia-sia, tidak berfaedah
Lahab Bara api
Lahifah Yang sedih, menyesal dan dizalimi
La’imah Yang tercela
Lainah Yang terkutuk
M
Majinah Yang bergurau senda tanpa perasaan malu
Majusiah Agama menyembah api atau matahari
Maridah Yang menderhaka
Munafikah Yang munafik
Musibah Celaka, bencana, kemalangan
N
Najisah Yang najis dan kotor
Nariah Api
Nasyizah Yang menderhaka dan melawan suami
Q
Qabihah Yang buruk, hodoh
Qasitah Yang melampaui batasan dan menyeleweng dari kebenaran
Qatilah Pembunuh
Qazurah Kejahatan, perzinaan
R
Rajimah Yang direjam, yang dilaknat
Razani Kepala zakar lelaki
Razi’ah Kecelakaan, musibah
Razilah Yang keji dan hina
S
Safih Insan Manusia bodoh
Safilah Yang rendah dan hina
Sahiah Yang pelupa
Sharrul / Sharru Jahat
Sakirah Pemabuk
Sakitah Yang jatuh, yang hina, yang jahat
Syafihah Yang bodoh
Syani’ah Yang buruk
Syaqiyah Yang menderita
Syaridah Yang diusir
Syariqah Pencuri
Syarisah Yang buruk akhlak
Syarrul Bariyyah Sejahat-jahat manusia
Syatimah Maki hamun
T
Tafihah Karut
Talifah Yang rosak, yang binasa
Talihah Yang tidak baik
Tarbiyah Yang papa kedana
Tarikah Anak dara tua
W
Wahiah Yang lemah, yang jatuh, yang buruk
Wahimah Yang lemah
Wahinah Penakut
Wailah Bencana, keburukan
Wajilah Penakut
Waqi’ah Pertempuran dalam peperangan, umpatan
Waqihah Yang kurang sopan dan malu
Wasikhah Yang kotor
Wasyiah Yang mengumpat, yang mengadu dombakan orang
Wati/Waty Nama Hindu/tiada makna
Wathy / Wathi Bersetubuh
Y
Yabisah Yang kering, yang sedikit kebaikannya
Yaisah Yang berputus asa
Z
Zalijah Kebinasaan
Zalilah Yang hina
Zalimah Yang zalim
Zaniyah Penzina, pelacur
Zufafah Racun pembunuh

Video ulasan dari Ustaz Sharhan.
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=T64-HDbb7MQ

wallahua'lam. Semoga nama yang diberi kepada anak kita menjadi doa dan elok pada pembinaan peribadi sebagai seorang Islam. Amin

7 comments:

Fizah said...

eheh..da cari nama bby nmpknya...;D

sisanizu said...

xde apa la fizah.. saje wat post..;)

Fatima Saiful said...

thx for the info. same laa kak. dulu pon saye mcm tersuka BALQIS.Sebab rentetan cerita Puteri Balqis tuh yg menggambarkan seorang yg cantik lagi bijaksana. Tapi...erk~ tidak digalakkan eh...ok2..NEXT!!!:D

Mak Ngah, also Mama Zen to be said...

hohoho..my nameee..huhu...

Anonymous said...

saya ada kenalan bernama shahrul bariah. maaf cakap, perangai dan tabiat dia tidak melambangkan seorang wanita Islam. tidak boleh menyalahkan ibu bapanya 100% kerana tidak mempunyai ilmu yang cukup..tetapi semua orang tahu bahawa nama itu tidak elok..sedangkan nama shahrul sendiri dah membawa maksud jahat. dan nama baghiah sendiri tidak ada maksud yang baik..sy kesian la dengan perangai dia..itu lah org kata, nama melambangkan diri org tu..so kalau kita tau nama org tu tak elok, kita dah dpt agak perangai dia mcm mana..Sepatutnya setiap ibu bapa kena ada ilmu yang cukup sebelum nak menamakan anak..betul?

Anonymous said...

Sharrul maksudnya jahat. Shahrul maksudnya bulan. Seperti shahrul Ramadan = bulan ramadhan. Shahrul haram = bulan haram. Shahrul Bariah maksudnya bulan makhluk kalau direct translation. In english, 'the month of creation'. Hanya kerana 'h' maksudnya lain.

Bariah kalau google bermaksud 'excelling'=cemerlang. Jadi Shahrul Bariah maksudnya bulan cemerlang.

Anonymous said...

Assalamualaikum
maaf..ingin bertanya,betulkah Haikal maksudnya tengkorak?bukan ke haikal maksudnya pokok yang besar?terima kasih

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...