Thursday, March 21, 2013

Hakikat kehidupan

Ahah..
memang dlm hidup ade waktu kita sedih. ada waktu kita gembira.
Tp sebenarnya di kebanyakan masa Siti Sarah adalah seorang yg gembira.Kemuncaknya hari ni,, gembira yg entah nk ckp level berapa. Takde sebb pun untuk berasa gembira.. tiadalah kata dpt duit ke apa..tp memang gembira..dan many thanks pada rakan2 yg ucapkan kata-kata inspirasi. kata berupa begini perlu sbb manusia ni mmg perlu sentiasa di remind selalu..

Sebenarnya bila pikir..oh pg esok ada miting lg...kui kui..hidup akan diteruskan juga walau apa berlaku. Sy teringat pasal bakar kapal. kenapa kapal? sy pernah bc cerita sejarah yg amat hebat bagaimana Thariq bin ziyad membakar kapal beliau naik bersama 7000 tentera islam untuk menakluk sepanyol (andalusia). boleh bc cerita di sini. Thariq bin Ziyad telah membakar kapal-kapal mereka, ia telah memusnahkan satu-satunya jaminan keselamatan mereka (yg memungkinkan mereka berpatah balik sekiranya kalah), sehingga yang mereka miliki hanyalah iman, keyakinan dan kepasrahan atas pertolongan Allah saja. Akhirnya mereka menang menumpaskan tentera musuh seramai 25 000 org yg dipimpin Raja Roderick yg zalim. Sy berharap sy punya kekuatan begitu. Namun sy belum bakar lg kapal sy..hew hew.....tp sy fikir sy adalah lebih baik (dgn masih meneruskan belajar) drpd condition quit belajar....(monolog sendiri)

Belajar ini walaupun ia kelihatan ilmu keduniaan, belajar teknologi.. tp sebagai umat islam kita kene menguasai ilmu tak kira bidang apa sekalipun yg kita ceburi. Ia tanggungjawab kita sebagai org Islam. Kita adalah umat akhir zaman. Sebagai umat Islam kita percaya pada kedatangan dajal dan imam mahdi. Dajal ni disifatkan sebagai manusia yang cerdik, bijak, boleh meramal ms depan, suka merantau dan panjang umur. mungkin umurnya ratusan tahun. Dajal sudah ada di dunia ini cuma kita belum tahu siapakah gerangan dia ni. Dan dajal akan mempengaruhi manusia melalui teknologi dgn keadaan sekarang ini,,kita tahu kita sudah hampir dengan kiamat..Pada masa sekarang ni byk kita lihat mungkin perkara yg simple pun jd pergaduhan. Perkara yg yg berkaitan agama pun org nk pertikaikan. Perkara yg batil bila ditegakkan jd nmpak benar. Kadang2 kita tak perasan. Ms zaman kecik dulu, sy selalu igt tok guru yg mengajar dkt madrasah dkt  rumah dulu (tok guru dh meninggal ms sy matrik) selalu kata di akhir zaman nnt Dajal dtg bantu di saat manusia perlukan sesuatu yang penting contohnya tiada makanan ketika itu sedangkan manusia sgt lapar.. Ramailah org ikut Dajal kerana kurang iman di dalam hati dan menjd kafir kerana mengikut dajal yg meletakkan syarat. Justeru, ms kecik dulu sy selalu berdoa semoga tidak smpai dgn zaman/waktu Dajal keluar di mana keimanan diuji dgn hebat waktu itu. Situasi spt itu mungkin ada pada ms sekarang ni secara kecilan yg kita tak perasan. Wallahua'lam. kitalah umat akhir zaman..Justeru kita mesti menguasai ilmu,,kita tak boleh biarkan hanya org lain (tambahan pula bukan Islam) menguasai ilmu..Dajal punya tipu daya yg entah mcm mana rupa bentuknya..kalau rakan2 suka membaca terutama berkaitan teori konspirasi, kita akan lihat kehidupan kita ni dr perspektif yg berbeza..kita bukan dihidupkan di dunia ini dgn sia-sia..Di samping ilmu dunia, sudah pastilah kita perlu kukuhkan ilmu agama juga. InsyaAllah. Amin.

Kita mesti kuatkan iman dan berpegang dgn AlQuran.

Sekian.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...