Saturday, March 15, 2008

Machang

Aku rase pd ms skang ni, isu PRU12 masih hangat dibincangkan di mana-mana. Bila tgk pd keputusan, dh nmpak org malaysia zaman skang dh bebas dan merdeka dari segi akal fikiran, semua terbuka, aku rase bangga bile org negeri luar ni dh mula bijak menilai tentang dunia politik, sume mcm sudah berani mempamerkan kepada umum calon/parti pilihan. Kalau dulu aku hanya nmpak org negeri kelantan je yg kuat politik, hui tok sah ckp la kalau kat sane, sbb penyokong pasukan hijau lebih major di sana, di mana2 pun aku leh dengar, kat kedai, kat dalam kete sewa, lam bas ckp hal politik terang-terang. Teringat mkcik lam kete sewa hari tu dia kata 'Kito ni tokke nok bui ko ore negeri kito ni, nok jd mace negeri lain, namo jo negeri melayu, tp hidup tok sene pun,ore lain hok kayo'. pastu mkcik aku ade citer yg najib ngn paklah byk kali turun kelate ni kerah cikgu2 dgr talk. ade 1 kali tu geng2 cikgu dengar najib bg ceramah, kakitangan telekom pun dikerah turun dgr. Mula2 tu duduk la dgr pastu bile najib start hina kelantan kata kelantan mundur, tak maju lah, pastu geng2 muda pekeje telekom tu 'boooo ' kan pak najib. dua tiga kali jugak 'booo'.. pastu mkcik aku yg geng cikgu kat belakang ni sengih je la, tak lama dgr tu, lepas sorang, sorang berangkat kuar majlis.Mcm tulah nasib pak najib kat kelantan.

Adik aku pun citer, yg mase tempoh kempen pilihanraya tu, tetiba je ahli parlimen machang, Dato' Sazmi org BN tu kerah cikgu2 skolah die anjurkan hari PIBG secara tiba2. Maka kelam kabutla sume cikgu2 ni sediakan itu -ini, wat surat jemputan kat makbapak pelajar, kumpulkan nama pelajar2 cemerlang PMR thn lepas, dan macam2 lagi. sume jd kelam kabut, sbb secara adhoc. Maka beberapa peruntukan wang diberikan kepada pelajar cemerlang, anugerah macam2,..hu hu..pastu adik aku citer yg budak kelas die malas nk bg kad jemputan tu kat makbapak die, katanya ' kalu aku bui pon, buke' nyo mak ayoh aku nok mari, mugo tahu doh mesti kene dgr ceramoh BN'. Mase tu gak kuar macam risalah dr BN parlimen Machang penuh dgn gmbar2 bg hadiah dan duit pada org2 tua, gmbar masjid yg dibina dan mcm2 lagi.

Bukannya org Kelantan menolak pembangunan, baguslah dgn beberapa perubahan walau tak byk, dato' sazmi menang dulu pun sbb org Machang bg kemenangan kat die, tp di semua peringkat Dun dia kalah. PAS yg menang. Mcm tulah percaturan politik kat kg aku ni. At least disamping pembangunan dr kerajaan Pas, dpt jugak rase dr BN, sbb tula hantar dato sazmi ke parlimen. Tp sejarah buktikan, byk sebnarnya projek besar BN ni buat tak siap, tak sudah dgn erti kata lain terbengkalai.

Dlm PRU12 baru2 ni mmmg ramai anak perantau termasuk aku pulang ke kg untuk mengundi sbb takut kali ni BN dpt betul2 tawan kelantan. Adik aku kat skudai balik. Pkcik makcik kat kedah, selangor pun balik kg.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...