Monday, October 07, 2013

Jahit Baju Kurung Pahang

hi u ols. sabtu minggu lepas saya pegi kelas jahitan bj kurung pahang. Kelas 3 jam je. semasa kelas ni xde sorang peserta pun sempat pegang mesin (sesia i ols bersusah payah2 punggah mesin jahit kesayangan tu) sbb masing2 sibuk belajar camana nk amik ukuran dan buat pola..kali ni sy ade group. sbb kawan2 ukm ada sekali...mmg patut pun kene buat berkumpulan ni supaya tidak tersalah pengiraan utk lukis pola..rumit jugak bahhaha (camana konon nk amik tempahan ni,,kah kah..)..compare buat langsir roman blind and tudung lycra lg senang. terutama part lekuk2 kekek tu..poning makcik. apa pun layan gambor jelah. kah kah kah.

Gigih kami, maklumlah amatur..
preparation nk jahit kat leher baju..letak peniti..
setelah bersusah payah.
 jahit tanpa kelim tepi..maklom makcik tak sabo
mcm gigih pulak g kedai utk kelim pastu balik sambung jahit. baik mckcik sambung terus
cantik tak kak ton??
(abaikan tambahan tangan dan kaki anak2 makcik tu.
dorang mmg dengki, ms mkcik menjahit pun dilompat2 atas baju makcik yg belum bercantum tu.. sabo jelah..
Makcik rasa bj mkcik ni mcm terseksi pulak. padahal rasanya dh besar2 kan sikit dr pola. tp u ols tak dibenarkan komen lebih2..ni hasil kerja pertama mkcik hokey.. appreciate sikit. kah kah...Tapikan slack sikit lah sbb utk buat kain kene masuk kelas sambungannya hujung minggu ni. tak berkainlah baju kurung pahang mkcik ni. mkcik balik kampung time tu..raya haji. adios amigos lah cikgu jahit. jumpa next time lak. 

Sekian.

6 comments:

Suliana said...

tahniahlah dah dapat buat sepasang baju kurung :-) yelah mcm kecik sikit :-p

Fizah said...

jadi senang cerita..berapa amek utk sepasang baju kurung?

;p

sisanizu said...

thanks Su.
Fizah, kah kah kah. izinkan mkcik gelak

Syuhaila binti Mustafa said...

best lh akak, berkobar2 nk g kelas gk neh :)

wawafesyen said...

Assalamualaikum. Asalnya konsep baju kurung pahang /riau ini untuk org2 yg dada bidang, pinggang kecil dn ponggong besar. Tetapi apabila masa berkembang ramai peminatnya, maka terjadilah pengubahsuaian. Beza baju kurung ini ialah pada pesaknya. Pesak bawahnya tidak dipotong dan diambil pada kedudukan kain yg dletak serong 45°(siku keluang). Manakala pada bahagian badan bawah dimasukkan ke dalam, dgn kata lain atas besar bawah kecil. Apabila siap nnti barulah terbentuk kembang yg cantik dn sesuai dgn konsep ciri2 sipemakai td. Jika tiada cara2 spt yg saya sebut ini , baju ini lebih kepada kurung pesak gantung, spt kelihatan yg puan pakai.
Wassalam.

wawafesyen said...

Assalamualaikum. Asalnya konsep baju kurung pahang /riau ini untuk org2 yg dada bidang, pinggang kecil dn ponggong besar. Tetapi apabila masa berkembang ramai peminatnya, maka terjadilah pengubahsuaian. Beza baju kurung ini ialah pada pesaknya. Pesak bawahnya tidak dipotong dan diambil pada kedudukan kain yg dletak serong 45°(siku keluang). Manakala pada bahagian badan bawah dimasukkan ke dalam, dgn kata lain atas besar bawah kecil. Apabila siap nnti barulah terbentuk kembang yg cantik dn sesuai dgn konsep ciri2 sipemakai td. Jika tiada cara2 spt yg saya sebut ini , baju ini lebih kepada kurung pesak gantung, spt kelihatan yg puan pakai.
Wassalam.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...